Welkom?

Welkom bij Red Light District Amsterdam.

Om maar gelijk bepaalde personen uit een droom te helpen, en hun broek gesloten te houden, dit is geen blog over de Rosse Buurt van Amsterdam. Op deze blog zullen ook geen naaktfoto's te vinden zijn. De naam Red Light District is gekozen omdat ik daar in de buurt gewoond heb en er zeer regelmatig te vinden was.

Op deze weblog schrijf ik verhaaltjes uit mijn leven. Zoals mijn, volgens anderen, hilarische telefoongesprekken, mijn wel bekende manier van reizen en mijn kijk op de wereld en het nieuws. En verhalen die in het werk zijn voorgekomen, want ook daar heb ik het een en ander meegemaakt.

Er zijn ook drie gastschrijvers:

Skreewert: Een zwart/witte kater en een dondersteen tot in het puntje van zijn staart.
Scary: Een grijs gemêleerde kater, erg bang, maar hij doet zijn best om dat te overwinnen.
Mikey: Een Jack Russell die denkt dat hij een hond is.
Hun verhalen zijn te lezen in “De Wereld Van Skreewert”.




vrijdag 7 september 2012

Vaartax


Jaren geleden werd er al over gepraat, maar het is toen gestrand op een zandbank, denk ik. Want het verdween heel geruisloos van het toneel.
Nu gebeurd op een wat achterbakse manier. Geen enkele verkiezingsprogramma heeft het erover, maar bij de PvdA, Groen links en de Socialistische Partij is het wel meegenomen. Zelfs helemaal doorberekend door het Centraal Planbureau.


En toch ben ik er niet echt op tegen. Niet omdat ik geen bootje heb, maar waarom zou ik wel belasting moeten betalen voor mijn huis, wat toch onder een eerste levensbehoefte valt, en niet voor iets wat puur voor plezier is?

Voor een auto betaald men motorrijtuigenbelasting. Dat gaat naar gewicht van de auto. Dus als iemand in een asociale bak wilt rondtoeren, moeten ze ook veel betalen aan de belastingen.
Voor mij mag dat ook voor een boot gelden. Iemand met een asociale grote boot, die vaak rond de half miljoen of meer waard zijn, kan dan ook best wel de vaartax betalen. En iemand met een klein bootje, betaald dan veel minder, of zelfs helemaal niets.

Zeg nou eerlijk . . . Vaak is het zo dat mensen met een klein bootje jarenlang hebben moeten sparen, of zelfs het bootje helemaal zelf gebouwd hebben, en die zouden dan hun vakantie niet meer op het water kunnen vieren omdat ze de vaartax niet kunnen betalen.
Iedereen krijgt vakantiegeld, maar daar gaat een gedeelte al van naar de belastingen. En de mensen met de kleine beurs gebruiken dat geld vaak om hun bootje te kunnen bekostigen. En het kleine beetje wat dan overblijft, gebruiken ze om er in de vakantie ermee te kunnen varen.

Nu hoor ik de tegenstanders al weer roepen dat ze al een verzekering moeten betalen. Ja . . . Nou en?
Ik heb een eigen huis. Daar heb ik verplicht een verzekering voor moeten afsluiten. En ik betaal ook belasting voor mijn huis.
Ik heb ook een eigen auto. Ook daar heb ik verplicht een verzekering voor af moeten sluiten. En ik betaal motorrijtuigenbelasting.
Dus waarom niet een vaartax voor een boot?

Een huis is toch iets wat onder een eerste levensbehoefte valt. Een auto niet, maar die heeft men vaak nodig voor woon/werkverkeer. Ik zie niet dat iemand elke dag met zijn boot naar zijn werk gaat. En ook zie ik niet dat mensen op zulke boten, want het gaat toch om pleziervaartuigen, permanent gaat wonen.

En als deze belasting er is, kan de volgende fase om de varende burger kaal te plukken beginnen. Dan komt de (zee)mijlheffing ter sprake. dat is hetzelfde als de toekomstige kilometerheffing, maar dan op het water.
Dan moeten langs het water van die flitscamera’s komen, die alle boten fotograferen om te kijken of ze wel hun (zee)mijlheffing hebben betaald.

Nu ik er zo over denk . . .
De vaartax is niet alleen goed voor de schatkist, men verwacht er honderd miljoen (!!) mee binnen te halen, maar is ook goed voor de werkgelegenheid.
Bedrijven moeten mensen aannemen om deze flitscamera’s te maken en te onderhouden. Er moeten mensen aangenomen worden om de flitspalen te plaatsen. Er moeten mensen aangenomen worden om al die foto’s te bekijken en te controleren of men wel de vaartax betaald heeft. Er moeten mensen aangenomen worden die de bekeuringen uitdelen aan mensen die de vaartax niet betaald hebben. Er moeten mensen aangenomen worden die de boten in beslag nemen van de mensen die weigeren de vaartax te betalen. En zo zou ik nog wel meer toekomstige banen kunnen bedenken.

En al die banen kunnen bekostigd worden uit de opbrengst van de vaartax.
Volgens mij blijft er dan geen cent over om de schatkist in te stromen. Het zal eerder zo zijn dat er nog geld bij moet. Dan zal de belastingen van de bekendste -en meest populaire- melkkoe, de auto, worden verhoogd.
Jippie!! Zo word toch nog bijna elke burger gepakt met de vaartax . . .

1 opmerking:

  1. Ik hoorde vandaag van de vaartax en kan mij hierin totaal niet vinden. In uw artikel meldt u dat u voor uw huis, auto en nog vele andere bezittingen belastingen en verzekeringen moet betalen. Bootbezitters brengen ook geld in het laadje. Ze kopen benzine, diesel voor een slurpende motor, voor iedere brug en sluis die ze passeren moet bijna worden betaald, in sommige steden moet zelfs worden betaald wanneer je door of langs de stad vaart, er moeten liggelden worden betaald, douches in jachthavens, afvoer van vuilwater nergens is het gratis. En wanneer je een klein bootje bezit, hier alleen gebruik van kunt maken op extreem mooie zomerse dagen, dan kun je misschien toch beter een leuke vakantie naar een zonnig oord boeken voor die voorgestelde en doorberekende € 1000,00. Maar dan is het zomers niet meer zo gezellig in Nederland. Dat kan ik nu al verzekeren.

    BeantwoordenVerwijderen